wtorek, 21 marca 2017

Ankieta

Nasz udział w projekcie Czy wiesz, co jesz? Podstawy o zdrowym odżywaniu dobiega końca. Na zakończenie prosimy o wypełnienie ankiety podsumowującej naszą działalność.

Aby ją wypełnić prosimy o kliknięcie na poniższy link i przesłanie odpowiedzi.

Dziękujemy bardzo i pozdrawiamy wszystkich miłośników Fit Ekonomika.





Ankieta

niedziela, 19 marca 2017

Podstawy zdrowego odżywiania...

Uczniowie naszej szkoły uczestniczyli w serii wykładów dotyczących zdrowego stylu życia i odżywiania.
Poniżej, dzięki uprzejmości prowadzących, przedstawiamy prezentacje dla tych, którzy w wykładach nie mogli wziąć udziału.

Zachęcay do zapoznania się z informacjami w nich zawartymi i do dalszego pogłębiania wiedzy z zakresu zdrowego stylu życia.





sobota, 11 marca 2017

Nie kupuję oleju palmowego

Niezależnie od tego, czy jesteście biologami, leśnikami, obrońcami praw zwierząt, etnografami, dietetykami, lekarzami, nauczycielami, producentami żywności czy po prostu osobami, które chciałyby tworzyć lepszy świat - łączy nas jedno, mianowicie #olejpalmowy.
Dziś postanowiłyśmy przypomnieć i krótko podsumować - o co całe zamieszanie? Dlaczego powinniśmy unikać oleju palmowego?
1. Utrata cennych ekosystemów i cennych gatunków
Jeśli jesteś przyrodnikiem, to dobrze wiesz, że zakładanie plantacji palmy olejowej (olejowca gwinejskiego) poprzedzane jest likwidowaniem całych połaci tropikalnych lasów deszczowych i torfowisk - głównie w Azji, ale również w Afryce i Ameryce Południowej. Ekosystemy te znikają bezpowrotnie, wraz z całym swoim bogactwem gatunkowym, w tym wieloma rzadkimi gatunkami roślin i zwierząt, które nie występują nigdzie indziej na świecie. Czy nasze wnuki będą miały szansę zobaczyć najsłynniejszą ofiarę oleju palmowego, czyli orangutana, gdzie indziej niż tylko w internecie?
2. Niekorzystny wpływ na klimat
Aby szybciej "oczyścić" powierzchnię z drzew, najłatwiej jest las... spalić. Dlatego w historii palmy olejowej często bywało i tak, że #lasydeszczowe były celowo wypalane. W 2015 r. pożary w Indonezji były usprawiedliwiane suszą. Czy aby na pewno? W wyniku pożarów do atmosfery uwalniane są olbrzymie ilości gazów cieplarnianych.
3. Niekorzystny wpływ na wody i gleby
Wpływ ten nie dotyka bezpośrednio nas, ale mieszkańców ziem, gdzie uprawiana jest palma olejowa. Aby uzyskać szybkie plony, na plantacjach obficie stosowane są nawozy i środki ochrony roślin. Wraz z deszczami trafiają one do wód, zabijając w nich biologiczne życie, a przy okazji powodując u miejscowych ludzi rozmaite choroby. Wylesianie dużych powierzchni zwiększa również erozję gleb i częstotliwość występowania powodzi. Obsadzenie powierzchni palmą olejową nie poprawia sytuacji, gdyż ta ma tak duże zapotrzebowanie na wodę, że powoduje drastyczne wręcz przesuszanie całych obszarów. Nie bez powodu plantacje nazywane są "zieloną pustynią" - jest to pustynia zarówno pod względem bardzo niskiej bioróżnorodności, jak i pod względem zasobów wodnych. Podsumowując: uprawa palmy olejowej = kompletna degradacja wszystkich elementów środowiska przyrodniczego.
4. Łamanie praw człowieka
My tu sobie w Europie konsumujemy olej palmowy, a przy tym często nie zdajemy sobie sprawy, że jego produkcja często wiąże się z łamaniem podstawowych praw człowieka w miejscach, gdzie ten olej jest produkowany. Od niedawna wiadomo, że na plantacjach palmy olejowej często pracują nieletni, a kobiety, pracujące tak samo ciężko jak mężczyźni, są dyskryminowane i słabiej wynagradzane. Drugą istotną kwestią społeczną jest to, że zajmowanie kolejnych połaci terenu pod uprawy palmy oznacza zabieranie ziemi miejscowym ludziom, często w sposób nielegalny. W ten sposób tracą oni, często jedyne, źródło utrzymania. Najczęściej nie mają szans się bronić - bywa, że nie potrafią nawet czytać i pisać.
5. Ingerencja w życie tradycyjnych plemion
O plemionach żyjących w tradycyjny sposób mówi się głównie w Afryce i Ameryce Południowej. Ale i w Azji Południowo-Wschodniej wciąż egzystują nieliczne już społeczności koczowników, dla których lasy deszczowe stanowią schronienie, pożywienie i bazę leków. Pozbawiani środowiska życia, muszą uczyć się żyć tak, jak większość społeczeństwa. Czy są szczęśliwi? Warto byłoby zapytać...
6. Wpływ na zdrowie konsumentów
Być może powiesz, że nie interesuje Cię przyroda albo ludzie na innych kontynentach. Może wolisz "odbębnić" swoje 8 godzin w pracy, a potem spędzić miło czas z chipsami przed telewizorem albo na ciastku z przyjaciółką. A orangutany to przecież obejrzysz z dziećmi w zoo, pogryzając przy okazji przekąskę typu Kinder Bueno. Ale i tu Cię mamy, ponieważ olej palmowy uderza także bezpośrednio w Ciebie - mianowicie w zdrowie Twoje, a także Twoich najbliższych. Tak się składa, że olej palmowy, najczęściej w postaci tłuszczu utwardzonego, występuje w około połowie wszystkich pakowanych produktów spożywczych, które znajdują się na naszych półkach sklepowych. Jakie to produkty? Margaryny, tłuszcze do smażenia, majonezy, sosy, chipsy, ciastka, ciasta, lody, czekolady, "chińskie zupki", a z tych bardziej zdrowych np. płatki śniadaniowe. Ponieważ tłuszcz palmowy tak się w żywności rozpanoszył, łącznie spożywamy go naprawdę w dużych ilościach - około 3-4 kg rocznie! To z kolei prowadzi do zwiększenia poziomu cholesterolu i naraża nas na choroby układu krążenia. Wciąż nie jesteś przekonany?
7. Inne, nie mniej ważne
Jak widzicie, problem oleju palmowego jest wielowątkowy. Można ich opisać o wiele więcej. Pokrótce warto jeszcze wspomnieć, że wraz z wymieraniem kolejnych gatunków roślin występujących w lasach deszczowych, być może bezpowrotnie tracimy możliwość uzyskania leków na wiele chorób. Za chwilę nie będzie już ani tych roślin, ani żyjących w tradycyjny sposób ludzi, którzy znali ich właściwości i przekazywali tę wiedzę z pokolenia na pokolenie.
Na koniec przypomnijmy jeszcze, co możemy zrobić, aby poprawić sytuację. Mając na uwadze, że #UniaEuropejska jest trzecim po Indiach i Chinach odbiorcą oleju palmowego, powinniśmy przede wszystkim dążyć do OBNIŻENIA POPYTU NA OLEJ PALMOWY. W jaki sposób?
- Czytaj uważnie etykiety i wybieraj produkty nie zawierające oleju palmowego.
- Prowadź akcję informacyjną w swoim otoczeniu (rodzina, praca, znajomi).
- Pisz do producentów, aby zastępowali olej palmowy olejami rodzimego pochodzenia.
Nic skomplikowanego, prawda? Razem możemy naprawdę wiele. Zmieniajmy świat na lepsze :)


zdjęcie :https://blogkokoszki.eu


źródło : Nie kupuję oleju palmowego

Nasze stoisko podczas Prezentacji Szkół Ponadgimnazjalnych

Prezentacje Szkół Ponadgimnazjalnych, jak co roku, były udane i pełne atrakcji dla odwiedzających nas gimnazjalistów.
Nasze stoisko Fit Ekonomik zaprezentowało się również. Chcieliśmy pokazać, jak można samodzielnie przygotować smaczny posiłek używając tylko wartościowych produktów.



Uczniowie ZSE nr 2 przygotowali kilka potraw:

1. Surowe warzywa podane z sosami typu "dip". Sosy przygotowane były na jogurtach i serwowane w trzech smakach : oliwkowym, czosnkowym i pomidorowym.


2. Owsianka z rodzynkami, ziarnami słonecznika, żurawiną i rodzynkami znikała bardzo szybko.



3. Ryż naturalny podany z kawałkami pomarańczy, ananasa i kukurydzą przyprawiony kurkumą i curry również cieszył się popularnością.


4. Młodzież chętnie sięgała także po makaron razowy podany z bukietem warzyw, przyprawiony ziołami.



5. A tym co przyciągało degustujących do naszego stoiska najbardziej był zapach kurczaka w przyprawach smażonego na bieżąco i równie szybko znikającego z talerza.


Uczennice i uczniowie informowali zainteresowanych o tym jak zdrowo się odżywiać, czego unikać w codziennej dziecie i rozdawali ulotki z przykładowymi przepisami na smaczne i zdrowe posiłki.

W dzisiejszych czasach młodzież bardzo interesuje się zdrowym stylem życia i każda forma przybliżania wiedzy na ten temat cieszy się ogromnym zainteresowaniem.
Są jeszcze tacy, którym słodycze są bardzo biskie ale nasza grupa Fit Ekonomik zrobi wszystko, żeby było ich coraz mniej 😉




niedziela, 19 lutego 2017

Fit Ekonomik na IX Prezentacjach Nowohuckich Szkół Ponadgimnazjalnych

W czwartek 23 lutego będziemy obecni na Prezentacjach Szkół Ponadgimnazjalnych w naszym ZSE nr 2.
Zapraszamy !!!
Na naszym stoisku będzie można spróbować prostych ale pysznych, a co najważniejsze- zdrowych przekąsek. Zapraszamy do degustacji oraz podzielenia się swoimi przepisami na zdrowe fit przekąski.

Uczniowie  ZSE nr 2  przygotują potrawy składające się z pełnowartościowych składników, bogatych w witaminy i oczywiście smacznych.
Jeżeli chcesz się dowiedzieć jak zdrowo się odżywiać, co to jest piramida żywieniowa oraz uzyskać informacje czego unikać w codziennej diecie odwiedź nas. Czekamy 😃




Jeżeli masz wątpliwości jak powinno wyglądać zdrowe śniadanie, obiad czy kolacja odwiedź blog Aktywnie po zdrowie
Tam znajdziesz przepisy na śniadania na wynos i inne posiłki na każdą porę roku.

Choroby cywilizacyjne ...

Znaczenie żywienia w profilaktyce
i leczeniu chorób cywilizacyjnych





Takie choroby to np. :                                                                            Powodują je : 
- Choroby nowotworowe                                                                      - Stres
- Miażdżyca                                                                                           - Hałas
- Choroba wieńcowa                                                                              - Tytoń
- nadciśnienie tętnicze                                                                            - Alkohol
- Cukrzyca                                                                                              - Dieta
- Otyłość                                                                                                 - Infekcje 
- Alergie                                                                                                  - Inne
- Depresje




Jak w takim razie zapobiegać takim chorobom?

Przede wszystkim powinniśmy aktywnie spędzać czas i zdrowo się odżywiać.

Badania naukowe wykazały, że to w jaki sposób żyjemy ma największy wpływ na nasze zdrowie.


Choroby zależne od naszej diety to między innymi: 
- Otyłość
- Choroby układu krążenia
- Nadciśnienie tętnicze
- Osteoporoza
- Cukrzyca typu 2
- Próchnica zębów
- Nowotwory

Dominik P.

Czy wiesz co jesz? Podstawy o zdrowym odżywianiu.

W tym roku nasza szkoła bierze udział w programie edukacyjnym dla uczniów organizowanym przez Pracownię Animacji Ekologicznej Ośrodka Kultury im. Cypriana Kamila Norwida w Krakowie. Jego celem jest zwrócenie uwagi na potrzebę zdrowego i świadomego odżywiania oraz wskazanie w jaki sposób możemy ten cel osiągnąć. Program realizowany jest w partnerstwie z Wydziałem Kształtowania Środowiska UMK oraz Małopolską Wyższą Szkołą im. Józefa Dietla w Krakowie.


5 Grudnia 2016 roku grupa uczniów z naszej szkoły wzięła udział w wykładzie prof. dr hab. Marka Stępniewskiego pt. "Żywienie dzieci i młodzieży - zalecenia".

Dowiedzieliśmy się między innymi, że:
- Pomidory są bogate w likopen czyli przeciwutleniacz który zmniejsza ryzyko zawału serca i rozwoju nowotworów w tym raka prostaty i szyjki macicy. Każdy powinien dziennie zjadać przynajmniej jednego pomidora
- Żelazo to składnik mineralny który jest niezbędny człowiekowi do prawidłowego funkcjonowania. Jako, że nasz organizm go nie wytwarza musimy dostarczać go codziennie wraz z pożywieniem.
Jego niedobór jest bardzo niezdrowy i może spowodować wiele chorób np. anemie. Tak jak niedobór, nadmiar również może powodować efekty uboczne tj. zaparcia, wzdęcia, marskość wątroby, cukrzyca, osteoporozy czy nawet depresję.
-Cholesterol w ostatnich czasach stał się wrogiem publicznym numer jeden. Mimo to cholesterol sam w sobie nie jest szkodliwy. Organizm produkuje jego niewielkie ilości żeby pomagał mu w wytwarzaniu witaminy D3, hormonów nadnercza i płciowych. Niebezpieczny jest dopiero jego nadmiar. Mianowicie jest to jeden z głównych czynników chorób układu naczyniowego. Jako jedna z substancji tłuszczowych, ma wpływ na powstawanie tzw blaszki miażdżycowej, która powoduje zatykanie tętnic i w efekcie choroby niedokrwienne.
- Cukier - jego nadmierne spożycie prowadzi w prostej linii do otyłości i wielu z tym związanych schorzeń. Każdy powinien zwracać uwagę na to ile cukru dostarcza dziennie swojemu organizmowi i nie przekraczać zalecanej dawki 90g /dzień. Trzustka, produkująca insulinę kiedyś powie "dość" a my możemy nabawić się cukrzycy, która staje się coraz bardziej powszechna.

Apel profesora do młodzieży był jednoznaczny:
- zwracajcie uwagę na to co jecie,
- zmniejszcie porcje , bo wszyscy jemy za dużo względem tego jakie mamy zapotrzebowanie kaloryczne,
- ograniczcie wszechobecny cukier w produktach, zwłaszcza ten dodany,
- więcej ruchu, więcej sportu i niekoniecznie tego wyczynowego,
- dbajcie o zróżnicowaną dietę aby długo cieszyć się zdrowiem i dobrą kondycją.

Dominik P