niedziela, 19 lutego 2017

Czy wiesz co jesz? Podstawy o zdrowym odżywianiu.

W tym roku nasza szkoła bierze udział w programie edukacyjnym dla uczniów organizowanym przez Pracownię Animacji Ekologicznej Ośrodka Kultury im. Cypriana Kamila Norwida w Krakowie. Jego celem jest zwrócenie uwagi na potrzebę zdrowego i świadomego odżywiania oraz wskazanie w jaki sposób możemy ten cel osiągnąć. Program realizowany jest w partnerstwie z Wydziałem Kształtowania Środowiska UMK oraz Małopolską Wyższą Szkołą im. Józefa Dietla w Krakowie.


5 Grudnia 2016 roku grupa uczniów z naszej szkoły wzięła udział w wykładzie prof. dr hab. Marka Stępniewskiego pt. "Żywienie dzieci i młodzieży - zalecenia".

Dowiedzieliśmy się między innymi, że:
- Pomidory są bogate w likopen czyli przeciwutleniacz który zmniejsza ryzyko zawału serca i rozwoju nowotworów w tym raka prostaty i szyjki macicy. Każdy powinien dziennie zjadać przynajmniej jednego pomidora
- Żelazo to składnik mineralny który jest niezbędny człowiekowi do prawidłowego funkcjonowania. Jako, że nasz organizm go nie wytwarza musimy dostarczać go codziennie wraz z pożywieniem.
Jego niedobór jest bardzo niezdrowy i może spowodować wiele chorób np. anemie. Tak jak niedobór, nadmiar również może powodować efekty uboczne tj. zaparcia, wzdęcia, marskość wątroby, cukrzyca, osteoporozy czy nawet depresję.
-Cholesterol w ostatnich czasach stał się wrogiem publicznym numer jeden. Mimo to cholesterol sam w sobie nie jest szkodliwy. Organizm produkuje jego niewielkie ilości żeby pomagał mu w wytwarzaniu witaminy D3, hormonów nadnercza i płciowych. Niebezpieczny jest dopiero jego nadmiar. Mianowicie jest to jeden z głównych czynników chorób układu naczyniowego. Jako jedna z substancji tłuszczowych, ma wpływ na powstawanie tzw blaszki miażdżycowej, która powoduje zatykanie tętnic i w efekcie choroby niedokrwienne.
- Cukier - jego nadmierne spożycie prowadzi w prostej linii do otyłości i wielu z tym związanych schorzeń. Każdy powinien zwracać uwagę na to ile cukru dostarcza dziennie swojemu organizmowi i nie przekraczać zalecanej dawki 90g /dzień. Trzustka, produkująca insulinę kiedyś powie "dość" a my możemy nabawić się cukrzycy, która staje się coraz bardziej powszechna.

Apel profesora do młodzieży był jednoznaczny:
- zwracajcie uwagę na to co jecie,
- zmniejszcie porcje , bo wszyscy jemy za dużo względem tego jakie mamy zapotrzebowanie kaloryczne,
- ograniczcie wszechobecny cukier w produktach, zwłaszcza ten dodany,
- więcej ruchu, więcej sportu i niekoniecznie tego wyczynowego,
- dbajcie o zróżnicowaną dietę aby długo cieszyć się zdrowiem i dobrą kondycją.

Dominik P

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza